Novel - SAYA SUKA BERANGAN

asalamualaikum , saya nak buat novel di blogger ni .. tapi takde lah panjang sngat ! harap suke k ?


SAYA SUKA BERANGAN 


Hai semua ! nama aku iza . setiap masa mesti aku akan berangan .. itulah hobi aku . cita cita aku pula ingin menjadi seorang pelakon yang terkenal . setiap hari , semasa pulang dari sekolah , mesti aku akan masuk ke bilik tidur dan menyanyi secara seorang diri . hehe . dan juga , semasa aku berangan , mesti kene marah juga .
memang tak boleh la kalau tak berangan ni !! ada juga aku pernah berangan jadi orang gila , jadi cikgu garang , jadi doktor , jadi penyanyi dan macam-macam lagi la ! haha . macam orang gila kan ? sekarang aku nak cerita pasal mak aku pulak . mak aku ada buka satu butik ni , namanya 'MS IZA' . ada nama aku kan ? mak aku letak nama butik tu sebab bila besar nanti aku yang kena jaga butik tu , sayang mak ! dan mengenai ayah aku , dia ni seorang yang suka mengumpul kenderaan . Contohnya kereta , kumpul-kumpul pon bukan nak naik kan ? haha . dah belambak kereta kat rumah aku .


Tepat pukul 5.30 aku bangun dan bersiap untuk pergi ke sekolah . di dalam bilik air , aku menyanyi dengan kuat sampai kan aku terlupa yang hari ni aku kena bersekolah . Mak aku pun menyuruh aku keluar dari bilik air . apabila dah pakai baju sekolah , aku mengambil jam tangan ku di dalam bilik lalu aku tengok pada jam tu dah pukul 6.30. kemudian , aku terus pergi ke BUS STOP untuk menunggu bas . tunggu punya tunggu , dah pukul 7.20 . hermm , aku terus balik rumah dan terus memberitahu mak pasal aku dah tertinggal bas . selepas dah bagi tau . hermm , aku kene marah la ! apa lagi ? lepas tu , aku pun tanya kat mak aku , 'mak,habis tu macam mana ni ? sapa nak hantar iza pergi sekolah ?' kemudian mak pun jawab , 'ish , kau ni ! lain kali jangan dok berangan jer ! okeylah , nanti mak suruh ayah kamu hantarkan ..' selepas kene marah dengan mak buat kali ke dua , aku pon sengaja keluar dari rumah dan duduk di kerusi yang ada kat depan rumah aku tu . lepastu , aku pon ternampak seorang lelaki yang sangat tampan . dalam fikiran aku ni terfikir yang aku dah kahwin dengannya , berpegangan tangan .. kemudian , aku tersenyum senyum sendirian kat luar rumah tu . aku masih bermimpi-mimpi lagi yang aku ada bersamanya . tengah syok-syok mimpi pasal dia tu , ayah aku dah keluar rumah untuk hantar aku pergi sekolah . macam biasa lah , ayah aku tu kan ada banyak kenderaan . belambak kunci kat dalam almari . lalu , ayah aku pon tanya kat aku , 'iza , nak ayah hantar kamu pergi sekolah naik apa ? kereta , moto , keretapi , kapal terbang , kereta sorong ?' kemudian , aku pon jawab , 'alahh , naik kereta jelah . kenderaan lain tu lain kali je eh ... ayah aku pon cakap ' okey okey ' .
dah naik kereta tu , masa nak pergi sekolah , ingat kan ayah aku dah lupa pasal aku tertinggal bas , rupanya sama je macam mak aku , aku kene marah lagi ! aku pon buat bodoh je la . malas nak layan . masa ayah aku membebel tu , aku masih teringat lagi kat seorang lelaki yang tampan tu . dia tu sapa ek ? tak pernah nampak pon dia kat kawasan rumah aku ni . hermm , lupa kan je lah , aku tak suka sebenarnya pasal bf/gf ni .
akhirnya , sampai juga kat sekolah aku ni . ingat kot tak kene tulis nama ! tapi hari ni kene tulis nama lagi .. habis la aku . tak pa tak pa . ini kan semua salah aku ! padan muka aku ! biar hari-hari lambat datang sekolah . kat dalam kelas pulak , aku dan kawan-kawan suka bergosip , maklumlah perempuan . sapa tak kenal ? kitorang gosip pasal cikgu ni ha ! ada pulak berpacaran kat sekolah ? tak elok , tak elok . kat dalam kelas tu jugak , saya teringatkan makanan lah pulak , ice-cream , kek coklat , rojak .. hermm . macam mana boleh sampai ke situ ek ? haha . kawan aku ni , dia gedik , suka kutuk orang , suka maki-maki orang , jadi aku kene hati-hati dengan dia ni ! lepastu , cikgu aizim pon dah masuk kelas . kemudian , semasa cikgu aizim melangkah masuk ke kelas aku tu , baru aku teringat yang aku tak siapkan lagi kerja sekolah yang cikgu aizim bagi !! alamakk .. aku pon terus menoleh ke belakang dan tanya kepda mira , 'kau dah siapkan ke belom kerja sekolah yang cikgu aizim bagi tu ?' mira pon jawab 'aku dah siap lah , kau dah siap kan ke belom ?' hish , aku ingat kowt aku ada geng masa kena denda dengan cikgu nanti ! hermm , tak apelah .. aku ni memang macam ni .. pemalas ! ketua kelas aku pon terus bagi salam kat cikgu aizim tu . lepastu , cikgu aizim bagitau kat kitorang yg dia sakit hari ni , jadi dia tak boleh nak mengajar kitorang . pastu aku pon cakap 'YEAAYYYYYY !!!' budak budak dalam kelas aku pon pandang - pandang aku . aku pon buat tak tau jelahh .. kat dalam kelas tu , aku bosan , si mira tu bukannya rapat sangat dengan aku . suka cari pengganti ! bila dah bosan niyh , mulalah aku nak berangan ! aku menyanyi kat dalam kelas tu sambil tutup mata . dalam hati aku pon cakap 'bestnya nyanyi ni' . siap nyanyi lagu ombak rindu lagi ! best wooo . pastu ada orang sentuh bahu aku , aku pon cakap lah 'nak apoo?' kemudian orang yang sentuh bahu aku tu pon cakap 'tak nak pape' .. bila aku toleh belakang , rupanya cikgu aizim !! kat dalam hati aku macam ada sesuatu je yang akan menimpa aku kejap lagi ! cikgu aizim pon tanya aku , 'mana kerja sekolah?' dalam hati aku cakap 'alamakkk ! aku dah agak dah ...' hermmm ... lepastu aku pun jawab ' ermm,ermm...belum cikgu. ' selepas je cikgu dengar aku cakap tak siapkan kerja sekolah , apa lagi ! cikgu aizim suruh berdiri atas meja . aku pun berdiri atas meja supaya tak kene hukuman yang lagi berat , padahal hukuman ni berat gila !! huh , aku sorang jer yang tak siapkan kerja sekolah yang cikgu zaimi bagi . kawan-kawan aku semua pandang aku . kemudian , cikgu zaimi pon pergi ke meja guru untuk berehat-rehat sebab ken cikgu tu cakap yang dia tak sihat . lepas tu mira pun tanya 'weiih,kau tak siap kan kerja sekolah yang cikgu zaimi bagi ker ? ape lah kau ni !' aku pon jawab ' a'ah,aku tak siapkan , aku terlupa gila beb !! ' tak pe lah , biar je aku berdiri ni , lagi bagus dari belajar ! kat dalam kelas aku tu memekak gila ! bosan jugak en bila dengar diorang memekak ! lebih baik aku sambong menyanyi lagu ombak rindu tu , ken bagus . aku pon menyanyi lah , tapi tak boleh kuat-kuat nanti kena hukuman yang lagi berat pulak ! selepas dah habes menyanyi tu , tengok-tengok semua kawan-kawan aku kat kelas dah tak dek . aku pon peliklah . pastu aku tengok jam tangan aku , rupanya dah pukul 9.30 . patutlah diorang tak dek , rupanya diorang pergi rehat ! huh , apela mira ni , tak tunggu aku pon ..


--BERSAMBUNG-- 
Thank You sebab baca entry ni . Jangan lupa like dan komen .

No comments: